Matka Boska Roztworna - rzeźba autorstwa Włodzmierza Ostoja - Lniskiego.
"Motyw autorski nawiązuje do święta Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny – 25 marca -przełomowego dnia dla wiosennej wegetacji, na Kaszubach zwanego dniem Matki Boskiej Strumiannej lub Roztwórnej, w innych regionach także Kwietnej, Zagrzewnej lub Ożywiającej. Wierzono, że za sprawą Maryi, której zwiastowano macierzyństwo, otwiera się ziemia na przyjęcie ziarna, ogrzewana przez Nią powoduje pękanie lodu, by woda mogła płynąć strumieniami. Rolnicy tego dnia rozpoczynali, choćby symbolicznie, siew, zwłaszcza grochu, wypuszczali trzodę chlewną na pastwiska. Kaszubi obrazowo opisywali, iż na Roztwórną ziemia się otwiera i wychodzą z niej robaki, a żabom i żmijom otwierają się pyski, budzą się pszczoły w ulach, bociany wracają do gniazd, sumiennie naprawianych na ten dzień." /źródło: https://chojnicemuzeum.pl/index.php?matka-boska-roztworna,100 /
Matka Boska Roztworna - rzeźba autorstwa Włodzmierza Ostoja - Lniskiego.
"Motyw autorski nawiązuje do święta Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny – 25 marca -przełomowego dnia dla wiosennej wegetacji, na Kaszubach zwanego dniem Matki Boskiej Strumiannej lub Roztwórnej, w innych regionach także Kwietnej, Zagrzewnej lub Ożywiającej. Wierzono, że za sprawą Maryi, której zwiastowano macierzyństwo, otwiera się ziemia na przyjęcie ziarna, ogrzewana przez Nią powoduje pękanie lodu, by woda mogła płynąć strumieniami. Rolnicy tego dnia rozpoczynali, choćby symbolicznie, siew, zwłaszcza grochu, wypuszczali trzodę chlewną na pastwiska. Kaszubi obrazowo opisywali, iż na Roztwórną ziemia się otwiera i wychodzą z niej robaki, a żabom i żmijom otwierają się pyski, budzą się pszczoły w ulach, bociany wracają do gniazd, sumiennie naprawianych na ten dzień." /źródło: https://chojnicemuzeum.pl/index.php?matka-boska-roztworna,100 /
Wymiary | |
Szerokość: | 13 cm |
Wysokość: | 44 cm |